RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru :
Zubaidah Yaacob
Sekolah : SK Pasukan Polis Hutan
Kelas : Delima
Kelas : Delima
Tarikh : 11 April 2013
Hari : Khamis
Masa : 10.00 – 11.00 (1 jam)
Hari : Khamis
Masa : 10.00 – 11.00 (1 jam)
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Kumpulan
|
A
|
B
|
Nama
Murid
|
1.
Mior Aiman Hafiz
2.
Fakhrulrazi
3.
Qkhalid
|
1.
Nur Adnan
2.
Aimi Shahira
3.
Muhammad Aqil
|
Tajuk /
Tema
|
KEMAHIRAN
MEMBACA
| |
Standard
Kandungan
|
4.1 Menyebut
huruf
| |
Standard
Pembelajaran
|
4.1.2 Menama
dan membunyikan huruf vokal
| |
Hasil Pembelajaran:
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran
murid dapat:
|
1.
Murid dapat menamakan dan menulis sekurang-kurangnya 3
daripada 5 huruf dengan betul.
|
1.
Murid dapat mewarnakan sekurang-kurangnya 3 daripada 5
huruf yang sesuai dengan gambar.
|
Pengetahuan Sedia Ada:
|
Murid
boleh menyebut huruf a, e, i, o, u
| |
Elemen Merentas Kurikulum
|
Teknologi
Maklumat dan Komunikasi, Kreativiti, Nilai dan Estetika
| |
Bahan Bantu Belajar
|
§ Video
lagu ‘Abu ada ayam’
§ Kad
huruf timbul
§ Carta
akordian
§ Kad
gambar
§ Kad
huruf
§ Lembaran
kerja
§ Carta
huruf
| |
Nilai Murni
|
1.
Berkeyakinan
2. Kerjasama 3. Kerajinan
| |
Kemahiran Berfikir
|
Mengumpul dan mengelas: gambar dengan huruf vokal
|
LANGKAH PENGAJARAN
LANGKAH
|
AKTIVITI PENGAJARAN
| ||||||
Set Induksi:
5 minit
|
1.
Guru membawa kotak kecil yang mengandungi gula-gula di
dalamnya.
2.
Murid yang berkelakuan baik dan memberi tumpuan akan
mendapat gula-gula yang terdapat dalam kotak di akhir proses pengajaran dan
pembelajaran.
3.
Guru menayangkan video lagu ‘Abu ada ayam’.
4.
Guru menyanyikan lagu ‘Abu ada ayam’ terlebih dahulu.
5.
Murid ikut menyanyikan lagu secara perlahan.
6.
Guru meminta murid menyanyikan lagu bersama-sama.
7.
Murid menyanyikan lagu bersama-sama dengan bimbingan
guru.
| ||||||
Langkah 1:
20 minit
|
1.
Guru menunjukkan huruf timbul kepada murid.
2.
Guru menyebut dan membunyikan huruf terlebih dahulu.
3.
Guru meminta murid menyebut dan membunyikan huruf.
4.
Murid menyebut dan membunyikan huruf dengan bimbingan
guru.
5.
Guru menampalkan huruf pada papan putih.
6.
Guru meminta seorang demi seorang murid datang ke
hadapan untuk menyentuh dan merasai bentuk huruf tersebut.
7.
Murid akan menyentuh permukaan setiap huruf menggunakan
jari satu demi satu.
| ||||||
Langkah
2:
15
minit
|
1.
Guru menggantungkan carta akordian pada papan putih,
2.
Guru menunjukkan kad huruf dan meminta murid menyebut
dan membunyikan huruf tersebut.
3.
Guru memasukkan kad huruf dalam poket carta akordian.
4.
Guru menunjukkan kad gambar kepada murid.
5.
Murid akan menyebut nama gambar tersebut.
6.
Guru memasukkan kad gambar dalam poket carta akordian.
| ||||||
Langkah 3:
15 minit
|
Lembaran kerja:
|
Lembaran kerja:
§
Mewarnakan huruf yang sesuai dengan gambar.
| |||||
Penutup:
5 minit
|
1.
Guru melekatkan carta huruf pada papan putih.
2.
Guru telah memasukkan kad huruf ke dalam sampul yang
berlainan warna dan dilekatkan secara berselerak di dalam bilik darjah.
3.
Guru menunjukkan kad warna berlainan dan meminta murid
memilih satu warna sahaja.
4.
Murid akan mengambil kad warna yang disukai.
5.
Guru meminta murid mencari sampul mengikut kad warna
yang dipilih.
6.
Murid yang berjaya mendapatkan sampul akan duduk di
tempat masing-masing.
7.
Guru meminta seorang demi seorang murid datang ke
hadapan dan melekatkan kad huruf pada carta yang mempunyai huruf yang sama.
8.
Murid memadankan kad huruf dengan huruf yang sama pada
carta.
9.
Guru merumuskan tajuk pengajaran pada hari ini.
10. Guru
memberikan gula-gula kepada murid.
| ||||||
|
11.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan